carrotcake

jag brukar inte alltför ofta äta fikabröd, tårtor och kakor men en favorit som jag sällan tackar nej till är morotskakan. kombinationen av socker, kanel, ingefära, morötter och kakans saftighet är helt fantastisk god. förra helgen gjorde jag en från ett recept i leila lindholms kokbok och bjöd familjen på.

leilas morotskaka
3 st ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk malen kanel
1 tsk kardemumma
1/2tsk ingefära
1 nypa salt
1 1/2dl neutral olja
4 1/2dl rårivna morötter

philadelphiafrosting
200g philadelphiaost
1 dl florsocker
2 msk vatten
lite citronsaft och rivet citronskal

sätt ugnen på 150 grader. vispa ägg och socker poröst. vänd i de torra ingredisenserna och sedan olja och rivna morötter. fyll upp smeten i en bröad form med löstagabara kanter. grädda i mitten av ugnen ca 55 min. provstick med potatisstickan för att se att kakan inte är så kladdig. låt svalna och bre över den ihopblandade philadelphiafrostingen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!