trota al forno

paolo roberto "Jag har aldrig förstått idén med att dränka fisken i sås. Man äter väl fisk för att man gillar smaken av den?"

håller helt med Paolo. såklart att en panerad god fisk med en rejäl sked filsås och kokt potatis kan vara gott men ibland kan jag bara längta efter en gott kryddad perfekt ungsbakad vit fisk. det var precis vad som lagades igårkväll. receptet kommer från Paolo Roberto himself med en lite egen variant och en riktigt god örtig coleslaw som tillbehör.

Min variant av trota al forno (inspiration från Paolo Roberto)
4 st portionsstora torskfiléer
2 dl strimlad purjolök
2 dl hackad persilja
4 st strimlade basilikablad
0.5 st citron, saften av
1 st pressad vitlök
2 msk olivolja
0.5 tsk torkad timjan
1 tsk salt
0.5 krm vitpeppar
citronklyftor till servering
sätt ugnen på 150 grader. tina torskfiléerna om de är frysta, lägg de sedan i en ugnsfast form och strö över hackad purjolök, persilja, basilika, citronsaft, pressad vitlök, olivolja, torkad timjan, salt och vitpeppar. in i ugnen ca 30-35 min. servera med kokt potatis, örtig coleslaw och citronklyftor.


Örtig Coleslaw
350g vitkål
1 st vitlöksklyfta
1 st ägg
3 dl färska örter (jag tog basilika och persilja som blev över från fisken)
2 msk äppelcidervinäger
2 dl neutral olja
rivet citronskal
strimla vitkålen fint (ta hjälp av matberedare om du vill). pressa vitlök, knäck ägg, tillsätt hackade örter, vinäger och rivet citronskal i en skål. mixa till en slät smet och häll i oljan i en tunn stråle allt eftersom och fortsätt mixa ihop. blanda vitkålen med örtmajonäsen och ställ kallt fram till servering.


Kommentarer
Postat av: Sofie

Eller hur, varför dränka fisken i sås?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!