mjölkchokladsnittar

kommande helg väntar kalas då jag fyller år på fredag. tänkte inte vara sämre än min svägerska (som förberett ALLT under midsommarhelgen) med att baka eget så därför ställde jag mig med mjölpåsen, sockerskålen och slickepott igårkväll för att baka marabouchokladsnittar.



mjölkchokladsnittar med marabou
14-16 st kakor
175g rumstempererat smör
1/2 dl strösocker
1/2 dl muscovadosocker (jag tog råsocker, går lika bra)
3 msk ljus sirap/råsockersirap
5 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk vanilljsocker
1/2 krm salt
100-150g mjölkchoklad
sätt ugnen på 175 grader. vispa ihop smör och socker. tillsätt de övriga ingredienserna utom chokladen under omrörning, arbeta ihop. degen blir ganska smulig. rulla ihop degen till en rulle ungefär lika lång som plåten på bakplåtspapper. tryck en bana i rullen som går nästan ner i plåten. bryt chokladen i bitar och placera ut i banan. täck över chokladen med deg, ingen choklad får synas och grädda rullen i mitten av ugnen 20-25 min. låt svalna 5 min och skär 3 cm breda snittar, låt svalna. perfekt att förvara några dagar i frysen och även goda att äta svala.

bilden är lånad från google.


Kommentarer
Postat av: Tess

Åh vad gotttttt!

2012-07-04 @ 13:05:47
URL: http://theresiast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!