småkakor

då sömnen övergav mig tidigt i lördagsmorse vidge jag morgon och förmiddag till bakning av småkakor. inte något som jag brukar syssla med annars men goda blev de. bondkakor och små gaffelkakor med havre skapades.

Bondkakor
ca 40 st
100 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 msk ljus sirap
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1/2 dl (25 g) hackad sötmandel
blanda alla torra ingredienserna och hackad mandel. tillsätt hackat rumsvarmt smör och sirap och arbeta ihop till en deg, rulla degen i en 4-5 cm tjock rulle och låt vila inlindad i plastfolie i kylen ca 1 timme. skär rullen i 0,5 cm tjocka skivor och grädda mitt i ugnen ca 7 min i 225 grader

Gaffelkakor med havregryn
ca 25 st

100 g rumsvarmt smör
2 msk socker
0,75 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
blanda alla torra ingredienser och tillsätt hackat rumsvarmt smör och blanda till en deg. dela upp degen i 25 små kulor som rullas, läggs på bakplåtspapper och trycks ut med gaffel. grädda mitt i ugnen ca 8 min i 225 grader.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Gud vad gott :)

2012-03-14 @ 07:59:56
URL: http://geminaarts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!